Persbericht: Perswijn Wijnconcours Zuid-Afrika van start! - Perswijn

Persbericht: Perswijn Wijnconcours Zuid-Afrika van start!

Importeurs en producenten kunnen zich vanaf nu inschrijven voor het Wijnconcours Zuid-Afrika! Zuid-Afrika geldt op dit moment als een van de spannendste wijnlanden ter wereld, met een opmerkelijk talentvolle en ambitieuze generatie wijnmakers. De ingezonden wijnen zullen door een onafhankelijke vakjury blind worden geproefd en beoordeeld worden. Hieruit zal een top 100 naar voren komen. Daarnaast zullen er in diverse categorieën winnaars worden gekozen.

De winnende wijnen zullen, evenals de eervolle vermeldingen, uitgebreid besproken worden in het supplement Zuid-Afrika. Het supplement zal uitgebracht worden bij Perswijn nummer 3 (editie mei, verschijningsdatum 22 april). Binnen de volgende categorieën zullen de wijnen beoordeeld worden:

Proefthema’s Perswijn Zuid-Afrika supplement 2017

1.    Chenin blanc

Zuid-Afrika’s paradepaard – meest aangeplante variëteit – geeft grote diversiteit aan wijnen – de beste zijn tegenwoordig wereldtop

ingestuurde wijnen moeten gemaakt zijn van 100% chenin blanc (want er is ook een categorie voor witte assemblage-wijnen)

2.    Pinotage

Uniek Zuid-Afrikaans – pinot noir x cinsault door Prof. Perold in 1925 – door vooruitgang in wijnbouw en vinificatie wordt Pinotage steeds beter en interessanter

ingestuurde wijnen moeten gemaakt zijn van 100% pinotage (want er is ook een categorie Cape Blends)

3.    Syrah

Of er nu syrah of shiraz op het label staat, de Rhône-druif par excellence geeft wijnen die bij de allerbeste van Zuid-Afrika horen, zowel in warme als in koelere klimaten

ingestuurde wijnen moeten gemaakt zijn van 100% syrah (want er is ook een categorie Rhône Blends)

4.    Chardonnay en Pinot noir van de koele zuidkust

Het is overduidelijk dat de twee Bourgogne-druiven perfect thuis zijn in het gematigde klimaat van Cape South Coast

ingestuurde wijnen moeten gemaakt zijn van 100% chardonnay of pinot noir

5.    White Blends

Witte assemblage-wijnen behoren tot de beste en meest spannende wijnen van Zuid-Afrika

ingestuurde wijnen van sauvignon met sémillon tot witte blends met chenin blanc en Rhône-druiven als viognier, roussanne, marsanne, grenache blanc en clairette, ze vallen allemaal in deze boeiende categorie

6.    Red Blends

Rode assemblage-wijnen vormen een grote kracht van de Zuid-Afrikaanse wijnbouw

ingestuurde wijnen van Bordeaux Blends (cabernet sauvignon, cabernet franc, merlot, petit verdot), Cape Blends (met 30-70% pinotage), Rhône Blends

twee prijsklassen: van € 5,95 tot € 10,00 en boven € 10,00

7.    Eerlijk & Duurzaam (Eerlijke kansen, duurzame ontwikkeling)

Een lastig te omschrijven categorie, maar vanwege het verleden van Zuid-Afrika belangrijk en uniek – een categorie die de vooruitgang toont die de Zuid-Afrikaanse wijnbouw heeft bereikt op het gebied van eerlijke handel en duurzaamheid – bekende voorbeelden zijn Fairtrade, maar ook wijnmakers die voortkomen uit het talentenprogramma van de Cape Winemakers Guild

Ingestuurde wijnen met WIETA-zegel, Fairtrade, Black Owned Brands, Black Economic Empowerment companies

8.    Méthode Cap Classique

Zuid-Afrika’s mousserende wijn gemaakt volgens de methode zoals in Champagne is snel volwassen geworden – nu een extra troef

Ingestuurde wijnen moeten het product zijn van een tweede gisting op fles

9.    Onverwachte genoegens

Zuid-Afrika staat niet stil en experimenteert met een grote diversiteit aan niet-traditionele druivenrassen, die u wellicht niet zou verwachten in de Kaap – denk aan sémillon gris, grenache blanc, albariño, tinta barroca, touriga nacional, grenache noir, cinsault…

Ingestuurde wijnen mogen niet gemaakt zijn van: cabernet (sauvignon en franc), merlot, pinot noir, syrah, pinotage, chenin blanc, colombard, sauvignon blanc, chardonnay

prijsklasse: minimaal € 5,95

Bent u importeur of producent en heeft u een schitterende Zuid-Afrikaanse wijn?

Klik dan hier voor het aanvragen van meer informatie over deelname.

Reageer op dit item

nl Nederlands